Hogyan is van ez a TB fizetés???


Nagy meglepetést okozott számomra ez a nagy herce-hurca a magyarországi TB fizetés körül.  Nem gondoltam volna, hogy ennyire bonyolult a dolog, sajnos arról van szó, hogy minél többet fizessünk mondhatni a semmire...

Mikor télen hazalátogattam Magyarországra, bementem a hivatalos szervekhez, hogy kérjek egy TB fizetés lemondó nyilatkozatot. Erre kérdezte az ott dolgozó hölgy, hogy melyik EU-s országban élek. Mondtam, hogy nem EU-s országban élek, de amióta kint vagyok valamilyen biztosításom mindig volt. Sőt az utolsó 1.5 évben éves biztosításom van, amit csak meg kell hosszabbítani. A válasz rögtön jött, ha nem EU-s országban élek akkor nem mondhatom le a Tb-t Magyarországon. Ekkor jött az első ledöbbenésem, hogy MIÉRT????? Érkezett is a rövid, de válasz: Mert ez a törvény! Csak abban az esetben mondható le a Tb ha kijelentkezek Magyarországról. L Viszont ha kijelentkezek, akkor ha lejár valamilyen hivatalos dokumentumom, szerintem csak a konzulátusom tudom meghosszabbítani (pl: jogosítvány, útlevél, személyi igazolvány...). A másik ami felmerült bennem, hogy ha van valami a nevemre iratva Magyarországon, és el szeretném adni, hogyan befolyásolja az ha nincs lakcímem??? Érint-e ez engem hátrányosan, mivel minden ügyintézéshez személyi és lakcímkártya az amit először elkérnek? Én keresem erre a válaszokat, ha valaki tudja, írja meg tapasztalatát, véleményét.

Az is felmerült bennem, hogy egyszerűn csak nem fizetem a Tb-t, viszont az egyik ismerősömnek, aki 2 éve nem fizeti a Tb-t, kiküldték a büntetést meg egy kis kamatot is rászámolva. Na bummm. Erre sem jó játszani.

Ha valaki bisztosítás nélkül van, él, tartózkodik Törökországban és tartózkodási engedélye van, idéntől van bevezetve egy törvény, aki hosszabb időre kéri a tartózkodási engedélyét, mint 6 hónap akkor köteles itt is Tb-t fizetnie. Mivel nagyon új még a rendszer senki sem tudja, hogy hogyan működik pontosan, de itt Törökországban, ha valaki nem török állampolgár és Tb-t kell fizetnie az havonta 213 TL. Na puffff. Azért ez egy igen magas összeg. Viszont, ha valakinek mégis orvoshoz kell menni vagy csak valamilyen kivizsgálásra és nincs biztosítása el lehet menni az állami korházba (Devlet Hastanesi) 15 TL a vizsgálat díja. De a körülmények hasonlóak, mit a magyar állami korházakban.

Lekopogom, hála Istennek szerencsés típus vagyok, mert 14 éves koromban voltam utoljára orvosnál, de ha itt szükségem van valamilyen gyógyszerre akkor csak lesétálok a sarki gyógyszertárba és megveszem ami kell. Az antibiotikuntól kezdve az antibébi tablettáig minden meg tudok venni vény nélkül. J Azt már meg sem említem, hogy fele annyiba kerül, mint Magyarországon. Minden gyógyszernek megy van a török megfelelője. Ha a patikás nem ismeri azt a gyógyszernevet, amit mondok, akkor behív a pult mögé, ahol egy kis számítógép van, kérte írjam be a gyógyszer nevét és a gép rögtön kidobta a gyógyszer török nevét. Ennyivel meg is volt oldva gyógyszervásárlás. J

Megjegyzések

  1. Szia!

    Ne haragudj, nem tudom érdekes-e még, amit ide írok, de gondoltam, hátha. TB ügyben keresgéltem, így találtam a bejegyzésedet.
    Ezt pedig az OEP-nél találtam:
    3) Biztosítási jogviszony ún. harmadik államban végzett kereső tevékenység esetén
    Harmadik államnak minősül társadalombiztosítási szempontból, az Európai Gazdasági Térség és a
    Magyar Köztársaság által kötött kétoldalú szociálisbiztonságról szóló egyezmény hatálya alá nem tartozó állam. Ide tartoznak továbbá azon államok is, melyekkel a Magyar Köztársaság kötött ugyan szociális biztonsági egyezményt, de ezen egyezmények hatálya nem terjed ki az egészségbiztosításra (Korea,Kanada, Québec).
    Amennyiben Ön nem EGT tagállamban végez kereső tevékenységet, és Magyarországon lakóhellyel
    rendelkezik, úgy a Tbj. 39.§ (2) bekezdése alapján havi 4. 500,- Ft. egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére kötelezett a külföldi munkavállalása tartamára is. A járulékfizetést a magyarországi lakóhelye
    szerinti, állami adóhatósághoz kell teljesíteni, a 08T1011 adatlap kitöltését követően. Ez megalapozza az Ön magyarországi egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságát.
    Szíveskedjék tehát az egészségbiztosítás nyilvántartása számára bejelenteni:
    - utolsó magyarországi jogviszonyának megszűnési napját,
    - külföldi keresőtevékenysége mely államban és mely nappal kezdődött,
    - hazatérése esetén, külföldi biztosítása megszűnésének napját.

    Ne haragudj, hogy zavartam, ha nem érdekes, akkor tekintsd tárgytalannak.
    Sok sikert mindenhez az új világban!

    Üdv, Nani

    VálaszTörlés
  2. Szia Nani.
    Köszönöm, hogy irtal. Ezt olvastam én ıs annak idején, de a hivatalokban is mindig mast mondtak. Most decemberben megyek Magyarorszagra és kijelentkezem a lakcimemröl, igy fogom tudni megoldani, hogy ne kelljen fizetni Tb-t.
    Üdv.

    VálaszTörlés
  3. Szia, tudom, hogy jo par eves a post, de en most vagyok gondban, mivel eddig gyesen voltam nem volt baj, de nekem is azt mondtak a hivatalban, hogy nem tudok kijelentkezni (szinten Törökorszag). De a lakcimemet sem szeretnem lemondani. Van valami tapasztalat esetleg?

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Felső Düden Vízesés

Mit nézzünk meg Antalya-ban

Török riviéra luxushotelei