Isztambuli kirándulás

Már terveztük, vagyis inkább ÉN terveztem már egy ideje, hogy elmegyünk pár napra Isztambulba várost nézni. Én eddig sajnos csak átutazóban voltam, nem volt lehetőségem jobban körülnézni… Hát most megvalósult a kis tervem, február 8-11ig sikerült összehozni egy Isztambuli kiruccanást a Sultanahmed negyedbe.

1 nap.
Taksim Tér
Reggel korán keltünk, mert 8 órakor ment a repülőgép. Minden rendben zajlott a levegőben 1 óra alatt ott is voltunk. Érkezéskor fogtunk egy havaş-t, ami a Sabiha Gökçen-ről 2,5 óra volt a Taksim térig. De nem bántam, legalább kicsit nézelődtem az úton. Mikor végre kiszálltunk a buszból annyira nem voltunk boldogok, mert szakadt a hó. Az Antalyai 18°C után az Isztambuli 1°C kicsit szíven ütött minket. Sebaj, elő a kesztyű, sapka, sál. Párom úgy bebugyolálta magát, hogy úgy nézett ki, mint valami futball huligán. J Az utunkat gyalogosan folytattuk, a hó ellenére annyit akartam látni Isztambulból, amennyit csak lehet.
Istiklal Caddesi

A Taksim téren körbenéztünk, megetettük a galambokat, majd elindultunk az Istiklal Caddesin Galata irányába. Nekem budapesti feelingem volt az Istiklal-on… Itt betértünk néhány templomba, párom úgysem látott még templomot belülről. Bent égtek a gyertyák, egyszer csak azt veszem észre, hogy Kadir furcsán tartja a kezét. Már azt hittem imádkozik, de közelebb érve latom, hogy csak melegszik. J

Galata-hoz közeledve megejtettük az első múzeumunkat, a Galata Mevlevihanesi Múzeumot, ami a dervisekről ad bővebb információt. A Galata toronyba nem mentünk fel, ment sajnos a hó mellé a köd is társult így nem láttunk volna valami sokat. Majd átsétáltunk a Galata hídon, ami remek fotóspont.

Galata híd háttérben a Yeni Cami

Kadir Eminönüben evett egy balık ekmeket. Hát ott, amilyen „számomra” szagfergeteg van… Én nem szeretem se a halat, de még a szagát sem. Egészen a hídtól küzdöttem, mert forgott a gyomrom a szagtól. A 4 nap alatt minden nap elmentünk Eminönübe, párom imádja a halat, míg ő vígan élvezte a halas szendvicsét én csak bokákoltam. J

Süleymaniye Cami
Bementünk a Yeni Camiba, a mellette lévő Mısır bazárba (Fűszer bazár), majd föl a dombra megnézni a Süleymaniye mecsetet, ami Isztambul 2. legnagyobb mecsete, Mimar Sinan építette az 1550-es években. A mecseten kívül található még a karaván szeráj, medresze (iskola), konyha és a hamam. Csak azt sajnáltuk, hogy Nagy Szulejman, aki Magyarországot is bevette, felesége Hürrem és fia II. Selim sírja restaurálás miatt zárva volt. A Camin kívül található a híres építész Mimar Sinan sírhelye, ami szintén nem látogatható. A mecsetben rajtunk kívül talán 5 ember ha volt, meg az udvarban egy feket macska, a csend átható volt, csak a macska nyávogása visszhangzott.

Ennyi látványosság után úgy döntöttünk megkeressük a panziónkat, neki is vágtunk a dombról le egészen a Sultanahmed negyedbe, a Márvány tengerig. Közben bekukkantottunk a Kapalı Çarşı-ba (Nagy bazár) is. Nem tudom pontosan hány kilométer lehetett ez a túra, de a panzióban egyikünket sem kellett altatni. J

2. nap
Kék mecset hóesésben
Izgatottan ébredtem, felráztam Kadirt, hogy gyorsan menyjünk reggelizni és utánna fedezzünk fel mindent, ami a Sultanahmadben található. Nem kellett messzire menni mert 5 percre laktunk a Kék Mecsettől. Ott kezdtük a túránkat. Engem lenyűgözött az épület monumentális mérete, nem véletlen, hogy ez Isztambul legnagyobb mecsete. 6 minaretel rendelkezik, csak az udvara akkora, mint a mecset egymaga. Bent, ami nekem először feltünt, hogy nem is igazan kék, szerintem jobban dominál a piros, talán a szőnyeg miatt... J

Előtte található a Hippodrom és az Obeliszk, tovább haladva látható a Német kút, bár ekkor még mindig küzdöttünk a hóval, de ezek a nevezetességek még a havazás ellenére is csodálatosak.

Aya Sofiya belülről
És végre eljutottunk az Aya Sofiyaig. 1985 óta az UNESCO világörökség része. Kívülről kicsit nyomasztó a látvány, megdöbbentem, hogy ez lenne a híres, kihagyhatatlan múzeum, de amikor beléptünk minden kétségem elszállt. Nekem ez tetszett a legjobban, és talán itt töltöttük a legtöbb időt is. Fantasztikus élmény volt, a keresztény és a muszlim vallás keveredése, a díszesség, a mozaik képek, a reflektornál melegedő macskák...
A múzeumben több magyar vonatkozás is található:
  • az imafülke két oldalán két hatalmas bronz gyertyatartó áll, amit még Nagy Szulejman hozott el Magyarországról Buda megszállása idején
  • az egyik mozaik kép az emeleten: Eiréné császárné látható férjével II. Jánossal, középen pedig a kis Jézust tartó Mária. Eiréné I. László magyar király lánya volt, eredeti neve Piroska.

Bronz gyertyatartók
Mozaikkép Eiréné császárnával
Több nevezetessége is van az Aya Sofiyanak:
Itt található a "világ köldöke"-ként ismert kőből kirakott padlórész, ami a bizánci császárok koronázó helye volt, az "izzadó oszlop", amit ha megérintünk teljesül egy kívánságunk.
 Az épületnek van egy másik bejárata, ami a Türbékhez vezet. 4 ilyen családi sírhely található, II. Selim, III. Murad, III Ahmet, I. Mustafa. Érdekes látvány volt a sok koporsó, főleg a pici gyerekkoporsók egymás mellett.

Topkapı bejárata
Utunkat a Topkapı felé folytattuk. Itt épült III. Ahmed díszes kútja is. Szerettünk volna bemenni az Aya Irinibe, de sajnos zárva volt, így a Topkapı következett. Kár, hogy nem lehet fényképezni, azt a mesés kincs mennyiséget, ami ott van… Páromnak nem véletlen, hogy ez tetszett a legjobban, a sok kard, a kincs fergeteg (gyémánt, rubin, smaragd ékszerek, ládikák), ami szem és szaj ingere az minden van, a próféta szakállát és lábnyomát is itt őrzik… Volt, amelyik terembe kétszer is visszamentünk, mert, ahogy halad a sor nincs sok idő a nézelődésre, mindenki tolakszik, lökdösődik.

A palotából kifelé jövet az Archeológiai Múzeum felé vettük az irányt. Itt található Nagy Sándor és egyéb más Líkiai szarkofágok, Trójánál feltárt ereklyék, az első leírt békeegyezmény Egyiptom és a Hettiták között, különféle korokból származó amforák, használati tárgyak, szobrok, egyéb leletek, minden megtalálható, ami kapcsolatos Anatólia történelmével. 2-3 órát simán el lehet ott tölteni, hatalmas a múzeum, több részből áll az épület. Majd újabb séta Eminönübe, balık ekmek, nekem gyomorforgás, kis bazározás, esti fahéjas sarma ivás, macska simogatás és ismételten nem kellett altatni minket. J

Nagy Sándor Szarkofágja
Istár kapu részlet

Békeegyezmény Egyiptom és a Hettiták közt

3. nap

Újabb korai kelés, ami már lábfájással párosult, a hó sem maradt el, de a kedvünk töretlen maradt. A Yerebatan Sarayı, vagyis az Elsüllyedt Palotánál kezdtük a városnézést. Rengeteg, 336 oszlop megvilágítva, nyakba csöpögő víz, akkora halak, hogy egy család 1 hétig enné, a víztározó végén 2 Medusa fej is található, csodálatos és érdekes épület a föld alatt.
Medusa fej

Szerettünk volna elmenni a Mozaik múzeumba, de ez is rekonstrukciós munkálatok miatt zárva van egészen nyárig. De van még bőven múzeum a környéken, így ellátogattunk a Kék Mecsettel szemben lévő Török és Iszlám Művészetek Múzeumába. Ennyi sok szép szőnyegcsodát ritkán lát az ember. Sőt találtunk egyet, amit innen az antalyai Mehmet Pasa Camiból vittek a Isztambulba. A múzeum egy másik bejárata az Etimológiai rész, ahol a régi, nomád időktől az oszmán koron át egészen napjainkig mutatja be az emberek életét. Majd lesétáltunk a Márvány tenger partjára, hát nekem a Földközi jobban tetszik. J

Újabb gyalogtúra Eminönübe, részemről öklendezés a halszagtól. J Majd befizettünk egy 2,5 órás Boszporusz hajótúrára. Hál istennek elállt a hóesés, így egy kicsit ki is tudtunk ülni a hajóra. A hajó az európai oldalon megy, az erődnél fordult meg és az ázsiai oldalon jön vissza, így közelről a Kız kulesit is megcsodálhattuk.. Hatalmas nagy élmény volt ez a nap is és megfogadtuk vissza fogunk jönni Isztambulba, ha jobb idő lesz.
Háttérben a dolmabahçe palota

4. nap

Mivel csak este 8-kor ment a gépünk én még mindenképpen látni szerettem volna a Dolmabahçe Palotát búcsúzóul. Kadir annyira nem rajongott az ötletért, semmi olyat nem akart megnézni, ami Atatürkhöz kapcsolódik. J Nagy nehezen azért rávettem. Két részből állt a program: Selamlık + Hárem 45-45 perc. A palota gyönyörű, nagyon díszes, giccses, a szultánok, sőt Atatürk is tudta, hogyan kell élni.

A párom azon nevetett a legnagyobbat, hogy Atatürk halálos ágya is a Háremben található, jobb helyen meg sem halhatott volna. J A palotában 285 szoba, 44 hall, 68 mellékhelyiség és 6 török fürdő található, hát nem semmi… Ez minden 15,000 m²-en, nem lenne jó eltévedni. Sajnos csak idegenvezetővel lehet haladni, nincs idő bámulni és nézelődni. A palotán belül található az Óra múzeum és a Kristály pavilon, amit még érdemes megnézni.

A lábunk már annyira fájt, hogy a Taksim térig metróval mentünk, ott azért még tettünk egy kis sétát az Istiklal-on és bementünk a Galatasaray Múzeumba. A focicsapatról szinte minden megtalálható, serlegek, kupák, mezek, aláírások, még viaszfigurák is. J A múzeum az Istiklal végén található, a nagy posta felett.
Időben elindultunk a reptérre, mert idefele volt 2,5 óra. Biztos, ami biztos szántunk rá 3 órát, de mit ad isten? 45 perc volt csak az út… Kicsit mérgesek voltunk, de ennyi azért belefért. A reptéren már nézegettük, hogy milyen az idő Antalyaban, nagy megnyugvásra újra 17-18°C-t mondtak, bátran eltettük a sapkát, sálat és a kesztyűt a táska mélyére, hogy ezekre már nem lesz szükség. Hazaérve a meleg ruhák maradtak a táskában, várva a következő Isztambuli kirándulást…

Megjegyzések

1. Ugy látom akkor jól sikerült a kiruccnás :) örülök hogy tetszett :)) puszi :)

2. İgen nagyon jol éreztük magunkat, szerintem, ami kötelezö latnivalo azt mind lattuk. Sajnos ennyi fért bele a 4 napba. Szallassal is elégedettek voltunk. Több nem is kell. :))

3. Az izzadó oszlopnál utoljára -is- azt kívántam, hogy visszatérjek, remélem úgy is lesz.
    Bár már nagyon hosszú ideje tervezgetem, de nem jött össze.
    Köszi a klassz beszámolót!

4. Ha ezt kivantad vissza fogsz jutnı. Hıdd el olcson kı lehet hoznı ha nem igényli valakı a luxust. Repjegy oda-vissza+szallas kettönknek kijött 36 ezerböl. Magyarorszagrol a repjegy kıcsıt dragabb, de ki lehet jo arban hozni.

5. Kukkants be hozzám:

6. Szia Lauszítóm! Isztambulba készülünk május 1-jén, gyűjtöm az ötleteket, tudtam én, hogy az első utam a te blogodhoz kell, hogy vezessen! ;) Jó lenne egyet trécselni, sok puszi addig is! Andi

1. Szevasz te elveszett baranyka. Jo szorakozast, szuper jo lesz. Majusban mar melo van, ha sıkerülne leruccannı Antalyaba akkor talızunk meg ıszunk ıs egyet. :) Mıllıo pusszancs