Termessos – Karain Barlang

A minap tettünk egy kis kirándulást Antalya környékén. Ha már kimozdulunk, akkor minden szóba jöhető látnivalót meg szerettünk volna nézni. A terv Evdir Han (karavánszeráj), Termessos ókori romvárosa és a Karin barlang hármasa volt.

Evdir Han 20 km-re Antalyatól, a Korkuteli felé (Pamukkale-Denizli irány) vezető úton található. A főúton ki van táblázva, így nem nehéz megtalálni. Odaérve tapasztaltuk, hogy elég gazos, nem nagyon foglalkoznak vele az emberek. A karavánszeráj a 13. Századból származik, a szeldzsukok ideje alatt épült. Körbesétálltunk, majd mentünk is tovább Termessosba, ami még egy jó 15 km innen.

A főúttól 9 km, kanyargós, néhol meredek út vezet felfelé 1600 méterig. Csak is autóval megközelíthető, ne próbálkozzunk gyalog. 5 TL a belépő, de ha valaki rendelkezik Múzeum kártyával, azzal természetesen ingyenes. Felérve tapasztaltuk, hogy a felfelé kocsikázás csak a kezdet volt. Innen még jó 20-30 perces  kemény séta következik tovább, felfelé.

Termessos a Güllük hegy (Nemzeti Park) oldalában található. A város szerepel az UNESCO listáján is, mint lehetséges világörökségi rész a közeljövőben. Arról, hogy a várost kik alapították nem sokat tudni, de az bizonyos, hogy anatóliai származásúak voltak, a Pisidiai nemzethez köthetők. A város lakói feljegyzések alapján magukat Slyminek hívták, amely név a hegy Solymos névből, aki Anatólia istene és később feltehetően Zeusszal azonosították. A Pisidiai népek nemcsak a hettitáknak, hanem a perzsáknak is okoztak fejtörést, sőt Nagy Sándor hódításainak is ellenállt. De a város mégis szép lassan hellenizálódott, a Pergamoni Királysághoz tartozott, majd a rómaiak kebelezték be.Termessos lakosai, a város fénykorában elérhette a 150.000 főt is, híresek voltak a hacosaikról és kitartó csatározásaikról. Termessos volt az egyetlen város, amely saját pénzérméin soha egyetlen római császár arcképét sem jelenítette meg. Termesoss speciális földrajzi helyzete okán viszonylag védett volt, bukását végül természeti katasztrófa okozta. Feltehetően i.sz. 518 körül egy földrengés lerombolta a város vízvezeték rendszerét, ami ezután elnéptelenedett.

Még mielőtt elindulnánk felfelé a parkoló melletti tisztáson láthatjuk Hadriánusz kapuját, és a kapu előtti fán boldogan játszadozó mókusokra figyelhetünk fel.  :) A másik oldalon megannyi szarkofágot tekinthetünk meg, sokszor egymás hegyén hátán összezsúfolva. Ezekre nem a díszesség jellemző, de a hierarchikus temetkezés itt is megfigyelhető.  Sajnos az összes ki van fosztva, de ettől függetenül lebilincselő látványt nyújt.

A Királyok útján kell elindulni felfelé, 15 perces séta után elérkezünk az alsó városfalhoz, ahol meg is pihentünk egy kicsit. Majd továbbhaladva a gymnasium épület együttese következik, vele szemben pedig feltehetőleg egy kőbánya volt. Innen szállították a köveket az építkezésekhez a városba.

Ha újra elkezdünk felfelé sétállni, már láthatóvá válnak a második (felső) városfal kövei. Már innen is csodálatos kilátás nyílik. Annak idején a fő út vagy valamilyen fontos út itt futhatott. Oszlopfőkkel, szobrokkal, különféle domborművekkel és díszítésekkel volt övezve. A romok közt sétállva találtunk szobor maradványt, több írással díszített követ a római időkből... Szinte semmi sincs helyreállítva a városban, a földrengés hatalmas pusztítást végzett. Ha egyszer nekiállnak a régészek feltárni a várost, bisztosra veszem sok meglepetést tatogatnak még a kövek és a föld alatt rejtőző felfedezetlen leletek. Egy jó fél órát el is bóklásztunk itt, majd ismételten még mindig vezetett az út tobább felfelé.

Egy földalatti ciszternát is láttunk, ami 5 helyen körbe van kerítve és le lehet nézni legalabb 15 méter mélyre. És utánna lassan meg is érkezünk a város központi helyére az Agórához.  A piacteret Artemisz templom maradványa, egy jó állapotban fennmaradt tanacs terem és az egész ókori világ leglátványosabb fekvésű színháza szegélyezi.

A színház 5000 fő befogadására volt képes 8+16 sorban. Itt időztünk a legtöbbet, ezzel a látvánnyal nem lehet betelni. A termessosiak tudtak, hogy kell élni és azt is, hova építkezzenek. A képek nem feltétlenül jól adják vissza a látottakat, ezt élőben kell látni!!!

Termessostól 20 perces autóútra van a Karain barlang, észak-nyugatra. A kréta földtörténeti korban kialakult mészkőbarlang ha Antalyaból indulunk 30 kilométerre északra található 430 méteres tengerszint feletti magasságban (szintén meg kell mászni). A barlang több részből áll, egyes részeit kalcit falak és szűk járatok választják el egymástól. Jelentőségét őskőkori régészeti leleteinek köszönheti, találtak a régészek a paleolit, neolit és korai bronzkorból származó bizonyítékokat, a barlangot 25 ezer éven kereszül lakták. A korai és a középső paleolitikumból tűzkő és kovakő eszközöket, fúrókat, szegeket és nyílhegyeket tártak fel. A korszak végéhez már kőpengés sarlók és csontból, valamint szaruból készült eszközök is köthetők.

A helyszínen ezenkívül előkerültek a neandervölgyi ember csontmaradványai is.  Amit feltártak, minden az Antalyai Múzeumba szállítottak, a barlangban nem sok minden található, ez az, ami csalódást okozott. A termek különféle fénnyel meg vannak világítva és ennyi. Sanjáltam, hogy több mindent nem láttunk ott, de egy csodáltos, kultúrában bő napot töltöttünk el.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon