Törvény változások a tartózkodási engedéllyel kapcsolatban

Ismét elébe kerültem a tartózkodási engedély meghosszabbításának és nem meglepően, de ismét falakba ütköztem. Nem is kicsikbe…. 2014 márciusában voltak a törvényi változások, jobban mondva szigorítások. Ezekkel egyáltalán nem könnyítették meg az ember dolgát, sőt nekem azaz érzésem, hogy vagy arra megy ki a játék, hogy:
  •     Az emberről minél több pénzt gomboljanak le és hosszas procedúra elé állítsák őket, vagy
  •     Házasodjanak össze a párok az egyszerűbb papírozás érdekében

Idén is többször jártam meg az antalyai Emniyet Müdürülğü-t, de egyik alkalommal sem jutottam előrébb. Sajnos olyan káosz van a hivatalokban, hogy még egy korrekt tájékoztatást sem lehet megoldani. Interneten utána jártam, hogy milyen dokumentumokra van szükség, erre persze mikor be akartam adni, a tartózkodásim meghosszabbítására a papírokat, akkor szóltak, hogy ez meg az még hiányzik. De a hivatalba is attól függően, hogy melyik ablakhoz kerül az ember mondanak különböző információkat az ott dolgozók. Persze sorszám sem volt már, mire a párom úgy kiakadt, hogy nem kis botrány kerekedett a hivatalban. Kiabálás, főnök irodája, ott folytatva a kiabálást, vissza az információs ablakhoz, újabb szóváltás… 2 óra puffogással és a kiabálással telt és persze 0 intézkedés. De annyit elértünk, hogy (elviekben) konkréten megmondták mi hiányzik és milyen papírokat kell pótolni. Jah, és figyelmünkbe ajánlották, ha szeretnénk sorszámot akkor a nyitás előtt fél órával jöjjünk ide, mert egy nap csak 100 sorszámot adnak ki és akik kapja marja…. Jó a szisztem, olyan törökös.  :)

Akkor jöjjenek a kért papírok az új törvény szerint:
  •     4 db igazolvány kép
  •     Bankszámla bemutatása, amin elegendő pénznek kell lennie, 1 évre 6000 dollárt    kérnek (hesap hareketi vagy extre ha a kártya hitelkártya)
  •     Útlevél fénymásolat (képről és a vízum pecsétről is)
  •    Biztosítás (Sağlık sigortası). Itt van a kutya elásva, mert a külföldi biztosítást/               magánbiztosítást nem fogadják el, csak a törököt. Ja és minimum 1 évre lehet              megkötni, ami kb. 800 TL.
  •  Albérleti szerződés, ami közjegyző által van hitelesítve (persze nem ingyenes). Ennek a neve kıra kontratı noter onaylı.
  •    Lakás papírja lefénymásolva (tapu)
  •    Adószám (vergi numara)

Ha valaki nem albérletbe lakik, hanem a barátja, párja lakásába és nem fizet albérletet akkor pluszba be kell nyújtani a következőket:
  •      Az illető személyi igazolványa (kimlik)
  •     Fizetési kimutatása (Maaş Bordrosu)
  •     Egy nyilatkozatot ki kell tölteni, hogy valóban együtt lakunk és vállalja a felelősséget értem


A beszerzett papírokkal újra elmentünk az Emniyet Müdürlüğü-be és még időbe, hogy sorszám is legyen. Reggel 9-kor, 45 perces sorban állás után megkaptam a 64. Sorszámot. Hát délután valamikor kerültem sorra, de újabb nem várt gondok jöttek. Ha az illető bejelentett lakcíme nem ott van, ahová a Tapu szól, már bukott a mutatvány. A legjobb még most következik, mivel már nem kék kiskönyv a tartózkodási engedély, hanem már plasztik kártyát adnak, így mire az elkészül, az beletelik 3 hónapba.  És ez alatt a 3 hónap alatt 14 napnál hosszabb időre nem lehet elhagyni Törökországot. Nekem már megvolt karácsonyra a repjegyem Magyarországra és persze 3 hétre szól. Jeleztük, hogy nem lehetne-e meggyorsítani a folyamatot, hogy hamarabb kézhez kaphassam a tartózkodásit vagy valami. De NEM. Kérdeztük akkor mi a teendő? A válasz ne hagyjam el az országot 14 napnál többre, oké ez szép és jó, de megvan a repülőjegy. Nincs mit tenni, ha tovább maradok távol 14 napnál, akkor elveszítek minden eddigit és ha visszajöttem lehet elölről kezdeni az egészet, a papírok bemutatását, sorban állást, újra kifizetni mindent. Amihez nem igazán van kedvem és idegrendszerem sem. A megoldás: kilépni az országból és visszajönni turista vízummal, ami 3 hónapig érvényes.  Majd utána összeházasodni, hogy erre a procedúrára ne legyen szükség a jövőben… 


Megjegyzések

  1. Szia! Hasonló cípőben járok... Török a barátom... Tavaly voltam kint nála, de csak 3 hónapot ugye. Jelenleg azon vagyunk, hogy találjunk nekem munkát. De ha ez nem jön össze marad a turista vízum... De mindenképp hosszabb időre szeretnék most maradni, mondjuk fél év. Ebben az esetben is a fentebb procedúra a megoldás? Gondolom akkor nem 6000$ kell, hogy legyen a számlán. Valahol azt olvastam, hogy 500$/hónap, tudsz erről valamit? És ezt csak Ankarában lehet elintézni? Az a biztosítás része elég gáz... :S Hú most minden kavarog a fejemben... Lehet lesz még kérdésem! :D Nagyon megköszönném, ha segítenél! :) (Itt vagy emailben oceanblue.evi@gmail.com). Egyébként tetszik a blog, csak így tovább! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Felső Düden Vízesés

Mit nézzünk meg Antalya-ban

Török riviéra luxushotelei